Jumaat, 9 Disember 2011

Dakwah 9:Adab bergurau dengan kawan


Assalamualaikum!
Hmm..Hari ini nak bagitau satu cerita..

Aku:Man,Aku tengok,muka ko hensem lah..mcm..
Man:Macam pe wei?!!ko jangan!
Aku:Macam nenek sebelah rumah aku(maaf)
Man:Yeke?Mana kau tahu?
Aku:Yelah!Nampak sebijik tau!
Man:Hmm..Yelah tu*tak senyum*
Aku:Relax lah wei!Aku gurau aje lh..Macam pempuan lah ko ini nak Touching2..
Man:Banyak lah kau..

Jadi,daripada dialog diatas lah kan,apa pendapat?
Btw,ini hanya cerita rekaan..hehe..
Baik tau~
Pendapat aku lah kan,yang sahabat sorang tu suka bergurau tapi tak tahu cara yang betul..
Gurau,gurau gak..tapi ada caranya.
Nak tahu apa caranya?
dan batas-batasnya?
Mari kita lihat:

  • Tidak menjadikan agama kita sebagai bahan gurauan seperti mempersendakan sunnah Rasulullah
  • Apabila kita bergurau,ianya bukanlah ghibah(mengumpat) orang lain dengan niat hendak mempersendakan orang lain
  • Menjauhkan daripada membuat jenaka yang berlebihan seperti yang boleh membuatkan orang ketawa lebih-lebih(ketawa terbahak-bahak)
  • Bukanlah cemuhan atau cacian untuk memperlekehkan orang lain
  • Tidak menjadikan jenaka atau gurauan sebagai kebiasaan
  • Bersesuaian dengan masa,tempat dan orang.Janganlah time orang tengah 'moody' pun nak bergurau gak
  • Jenaka itu mestilah benar-benar belaka.Kalau dibuat-buat,jadi menipu pulak kan?

Rasulullah sendiri pun apabila ketawa,Baginda hanya menampakkan barisan gigi.Tak adalah sampai terbahak-bahak ke apa.Jadi,kita sebagai umat Baginda,mestilah ikut apa yang Baginda lakukan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen anda sekiranya mempunyai sebarang pendapat.


Terima kasih kerana sudi membaca entri ini
Semoga dapat memberi manfaat dalam kehidupan seharian