Khamis, 18 April 2013

Random 3:Racun hati.



Assalamualaikum.
Nak tau tak,akhir-akhir ini saya mengalami keracunan.
Bukan makanan,bukan minuman tapi hati.
Hati saya telah diracun tanpa saya sedar.
This is Truth.

Saya tak sedar macam mana racun tu masuk.
mungkin saya sendiri yang cari atau ada orang yang bagi.
Badan saya boleh terima racun tu.
Tapi hati saya sama sekali merasakan TIDAK!
Badan saya sangat kuat untuk menahan tapi hati TIDAK!.
Saya tak dapat bayangkan suatu hari nanti bila badan saya pun tak dapat nak tahan racun tu.
Saya manusia.
Bila racun lawan manusia,manusia akan tewas.
Racun akan terus merebak.membiak.lebih banyak.tanpa berkurang.
Tu fakta bukan auta.
Tanpa saya sedar,hati saya makin lama makin diracuni dengan fitrah saya sendiri.
Fitrah wujud dalam diri setiap manusia.
Jangan menolak fitrah tapi jagalah kehidupan berfitrah.

Macam mana fitrah saya meracuni hati saya?
Saya bertanya kepada diri,"Kau betul-betul suka dia?tiap-tiap hari mesej semua."
Saya menjawab sendiri,"Entahlah.setiap hari nak jaga.tak nak balas.tapi takut dia terasa."
Itulah fitrah saya yang sedang meracuni hati saya.
Dalam diam,racun tu makin merebak.
Cepat.Tak pernah sekali berhenti.

Saya takut bila fitrah saya sendiri meracuni saya.
Saya tau,saya ambil langkah berjaga-jaga juga.
tapi,at the end,saya makin nak ambil lebih banyak racun daripada ubat.
Saya pun pelik kenapa.
Adakah manis bila meracuni diri sendiri?
Cuba kita rasakan sedikit kesakitan yang hati kita sedang alami.
badan secara zahirnya "Hoorey,Hoorey."
Tapi hati?
Allah saja yang tahu.
Secara logiknya,kesakitan hati tidak terluah dengan kata-kata.
Walaupun luahannya panjang berjela.
Ini benar.

Saya pernah merasakan bahawa satu hari tu,hati saya macam dah lali dengan racun tu.
Bila kena racun tu,saya tak rasa apa-apa dah.
Apakah ini petanda yang hati saya mula menerima atau mula untuk mati?
Itu yang saya takutkan selalu.
Bila hati mula menerima racun,badan pula akan binasa kelak.
Tapi bila hati mula untuk mati?
Jasad pun akan mati.
Jadilah macam mayat hidup tanpa halatuju.

"Semoga Allah pegang hatiku ini dan sentiasa meneguhkan aku untuk melawan racun ini."
Kadang-kadang,racun menjadi ubat paling mujarab kepada kita.
kerana racun membawa kita kepada Ubat.
Ubat itu bila kita ambil hari-hari,racun tak akan ada lagi.
tapi kalau overdose kita terima racun,Ubat apa mampu lawan kan?
Susah.
Jangan ambil mudah soal hati ini.
Sekali terkena,kelak binasa.
Semoga hati kita semua di bawah pemeliharaan-Nya.
Harap semua faham apa yang nak disampaikan.
Bila hati dah kena racun,doktor pun belum tentu mampu selamatkan.
Racun fitrah lebih berat daripada racun biasa.
Jangan biarkan fitrah menjadi fitnah.
Jaga hati,Insya-Allah terjaga diri.
Wallahua'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen anda sekiranya mempunyai sebarang pendapat.


Terima kasih kerana sudi membaca entri ini
Semoga dapat memberi manfaat dalam kehidupan seharian